System ogrodzeń ochronno- naprowadzających optemFROG

  1. Strona główna
  2. Blog
  3. System ogrodzeń ochronno- naprowadzających optemFROG

Każdego roku tysiące płazów i małych zwierząt ginie na drogach podczas migracji, co stanowi nie tylko zagrożenie dla ich populacji, ale również dla kierowców. W Europie stosuje się różne rozwiązania mające na celu ochronę herpetofauny, takie jak znaki ostrzegawcze, okresowe zamknięcia dróg czy specjalne przejścia dla zwierząt. W Polsce jednym z nowoczesnych systemów wspierających ochronę przyrody jest optemFROG – innowacyjne ogrodzenie ochronno-naprowadzające zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie zwierząt i użytkowników dróg.

Nowoczesne podejście do ochrony herpetofauny

System optemFROG to zaawansowane technologicznie ogrodzenie, którego głównym celem jest uniemożliwienie zwierzętom wtargnięcia na jezdnię oraz ich naprowadzenie na bezpieczne przejścia dla zwierząt. Produkt ten powstał przy współpracy inżynierów oraz ekologów zajmujących się badaniami nad śmiertelnością zwierząt na drogach.

Parametry techniczne i unikalne cechy

Ogrodzenia optemFROG są wykonane z wysokiej jakości betonu niezbrojonego klasy C30/37, co zapewnia im trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Dodatkowo zastosowane parametry techniczne obejmują:

  • Wodoszczelność W8,
  • Mrozoodporność F150,
  • Nasiąkliwość betonu ≤ 5,0%.

Prefabrykaty produkowane są w pełni automatycznie, co umożliwia szybkie i precyzyjne wykonanie dużej liczby elementów. Kluczową cechą systemu jest połączenie na pióro-wpust oraz zastosowanie specjalnych łączników z tworzywa sztucznego, które zapobiegają przemieszczaniu się poszczególnych segmentów i zwiększają szczelność konstrukcji.

Zalety systemu optemFROG

OptemFROG to rozwiązanie zapewniające liczne korzyści w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury drogowej:

  • Skuteczna ochrona migrujących zwierząt,
  • Poprawa bezpieczeństwa na drogach, eliminując ryzyko kolizji z płazami i małymi ssakami,
  • Specjalna konstrukcja z daszkiem, uniemożliwiająca wspinanie się zwierząt,
  • Stabilność i trwałość dzięki zastosowaniu betonu o wysokiej odporności,
  • Łatwość montażu i niskie koszty utrzymania,
  • Możliwość zastosowania w różnych warunkach terenowych, na prostych odcinkach, skarpach oraz w połączeniu z innymi systemami ochronnymi.

Porównanie z innymi systemami ogrodzeń

W porównaniu do ogrodzeń stalowych lub z tworzywa sztucznego, betonowe płotki optemFROG oferują znacznie wyższą trwałość oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne. W systemach stalowych często dochodzi do uszkodzeń powłok ochronnych, prowadzących do korozji, natomiast ogrodzenia z tworzyw sztucznych mogą ulegać deformacjom lub zniszczeniom przy dużym nacisku wiatru. Dzięki solidnej budowie oraz specjalnym łącznikom, system optemFROG eliminuje te problemy.

Przykładowa realizacja – obwodnica Kościerzyny

Jednym z projektów, w których zastosowano system optemFROG, była budowa obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. W ramach tej inwestycji ogrodzenia ochronne zamontowano na 45 odcinkach o łącznej długości około 4600 metrów bieżących. Dzięki ich zastosowaniu ustabilizowano populację płazów, zapewniając im bezpieczne korytarze migracyjne, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Podsumowanie

System optemFROG to nowoczesne, trwałe i skuteczne rozwiązanie w zakresie ochrony herpetofauny i innych małych zwierząt. Jego zastosowanie na drogach i w ich otoczeniu nie tylko wspiera ochronę środowiska, ale również przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na trasach komunikacyjnych. To przykład, jak nowoczesna inżynieria może efektywnie współpracować z ekologią, zapewniając zrównoważony rozwój infrastruktury.

Autor

magdalena

Data publikacji

2025-03-12

Zobacz inne wpisy na blogu

Zmiany projektowe na potrzeby budowy obiektu T-3
 
mar 12, 2025

Zmiany projektowe na potrzeby budowy obiektu T-3

Trasa Wschodnia to kluczowa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez miasto Suwałki, mająca na celu poprawę dostępności transportowej i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tego projektu powstał obiekt T-3, będący częścią nowego przebiegu drogi wojewódzkiej...