Rozwiązania projektowe z wykorzystaniem gruntu zbrojonego w ramach inwestycji S8 Radziejowice- Paszków

  1. Strona główna
  2. Blog
  3. Rozwiązania projektowe z wykorzystaniem gruntu zbrojonego w ramach inwestycji S8 Radziejowice- Paszków

Nowoczesne rozwiązania inżynieryjne: Budowa odcinka S8 Radziejowice – Paszków z zastosowaniem gruntu zbrojonego

Trasa S8 to jedna z najważniejszych dróg w Polsce, łącząca województwo podlaskie z dolnośląskim. Licząca 564 km trasa jest kluczowym szlakiem komunikacyjnym kraju. Jednym z ostatnich ukończonych fragmentów tej drogi jest odcinek Radziejowice – Paszków, który stanowi główną trasę wylotową z Warszawy w kierunku południowo-zachodnim. Kluczowym elementem tej inwestycji było zastosowanie nowoczesnych technologii inżynieryjnych, w tym gruntu zbrojonego, który umożliwił optymalizację kosztów i przyspieszenie budowy.

Zakres inwestycji

Budowa 21-kilometrowego odcinka została podzielona na dwa zadania, obejmujące:

  • Przebudowę istniejącej drogi do parametrów klasy S,
  • Budowę węzłów drogowych,
  • Rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP),
  • Budowę obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i kładki dla pieszych.

Zastosowanie gruntu zbrojonego odegrało kluczową rolę w optymalizacji kosztów i usprawnieniu procesu budowy obiektów inżynieryjnych.

Mury oporowe z gruntu zbrojonego

Podczas realizacji projektu szeroko wykorzystano system murów oporowych optemBLOK, w których zbrojenie stanowiły geosyntetyki. Tego rodzaju mury są doskonałą alternatywą dla tradycyjnych ścian żelbetowych, ponieważ pozwalają na:

  • Skrócenie czasu realizacji inwestycji,
  • Redukcję kosztów wykonania,
  • Większą dowolność kształtowania konstrukcji,
  • Poprawę estetyki obiektów inżynieryjnych.

Łącznie wykonano około 21 tysięcy m² murów oporowych, głównie przy kładkach dla pieszych i najazdach na obiekty mostowe. Dzięki zastosowaniu georusztów poliestrowych mury uzyskały wysoką nośność i odporność na odkształcenia, co gwarantuje ich trwałość.

Konstrukcje oporowe bez lica i odciążenie przyczółków

W ramach inwestycji wykorzystano także konstrukcje oporowe bez lica, które pełnią funkcję odciążającą przyczółki mostowe. Dzięki zastosowaniu gruntu zbrojonego:

  • Zmniejszono siły oddziałujące na fundamenty przyczółków,
  • Ograniczono wielkość konstrukcji,
  • Uzyskano oszczędności finansowe w porównaniu do tradycyjnych metod budowy.

Tego rodzaju rozwiązania poprawiają stateczność obiektów i zwiększają ich trwałość.

Tymczasowe konstrukcje oporowe

Podczas realizacji inwestycji zastosowano również tymczasowe konstrukcje oporowe z gruntu zbrojonego, które umożliwiły etapowanie prac budowlanych. Rozwiązanie to pozwoliło na prowadzenie robót bez konieczności całkowitego zamykania ruchu drogowego. W porównaniu do tradycyjnych ścianek szczelnych, tymczasowe konstrukcje z gruntu zbrojonego są tańsze i łatwiejsze w wykonaniu.

Podsumowanie

Wykorzystanie gruntu zbrojonego w ramach budowy odcinka S8 Radziejowice – Paszków pozwoliło na znaczącą optymalizację kosztów i przyspieszenie realizacji inwestycji. Nowoczesne technologie zastosowane przy budowie murów oporowych, odciążeniu przyczółków oraz tymczasowych konstrukcji oporowych nie tylko poprawiły trwałość infrastruktury, ale również umożliwiły prowadzenie prac w sposób bardziej efektywny i ekologiczny.

Dzięki takim rozwiązaniom inżynieria drogowa staje się coraz bardziej zaawansowana, a nowoczesne metody budowy pozwalają na szybsze i bardziej ekonomiczne realizowanie dużych projektów infrastrukturalnych.

Więcej informacji na temat tej realizacji można znaleźć w pełnym artykule: „Rozwiązania projektowe z wykorzystaniem gruntu zbrojonego w ramach inwestycji S8 Radziejowice- Paszków”

Autor

magdalena

Data publikacji

2025-03-12

Zobacz inne wpisy na blogu

Zmiany projektowe na potrzeby budowy obiektu T-3
 
mar 12, 2025

Zmiany projektowe na potrzeby budowy obiektu T-3

Trasa Wschodnia to kluczowa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez miasto Suwałki, mająca na celu poprawę dostępności transportowej i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tego projektu powstał obiekt T-3, będący częścią nowego przebiegu drogi wojewódzkiej...