Problematyka projektowania kotew kap chodnikowych na obiektach mostowych w Polsce

  1. Strona główna
  2. Blog
  3. Problematyka projektowania kotew kap chodnikowych na obiektach mostowych w Polsce

Bezpieczeństwo obiektów mostowych jest kluczowym aspektem projektowania infrastruktury drogowej. Jednym z istotnych elementów wyposażenia mostów są bariery ochronne, które wymagają solidnego mocowania do konstrukcji obiektu. W ostatnich latach projektanci coraz częściej odchodzą od tradycyjnych żelbetowych gzymsów monolitycznych na rzecz prefabrykowanych desek gzymsowych z polimerobetonu. Taka zmiana wpłynęła na sposób projektowania i wykonywania kotew kap chodnikowych.

Nowe podejście do kotwienia kap chodnikowych

W klasycznych rozwiązaniach siły ścinające były przejmowane przez pręty zbrojenia pętlicowego. W nowych technologiach, zamiast kotew talerzowych, coraz częściej stosuje się kotwy wklejane. Takie rozwiązanie ma kilka zalet:

  • Zwiększenie efektywności i szybkości montażu,
  • Możliwość korekty rozmieszczenia kotew na każdym etapie prac,
  • Brak konieczności osadzania dolnych części kotew przed betonowaniem,
  • Lepsza szczelność przejść kotwy przez hydroizolację pomostu.

Wyzwania projektowe i normy techniczne

Mimo że kotwy wklejane są coraz popularniejsze, ich stosowanie wymaga odpowiednich obliczeń i analizy wpływu różnych sił. W Polsce brak jest precyzyjnych wytycznych określających wartości sił przekazywanych przez bariery ochronne na mosty. Wpływ na kotwy mają:

  • Rodzaj zastosowanej bariery energochłonnej,
  • Obciążenia pochodzące od ekranów przeciwhałasowych i latarni,
  • Materiał, średnica i głębokość wklejenia kotew,
  • Szerokość i grubość kapy chodnikowej.

Obecne normy, jak PN-EN 1991-2, definiują jedynie klasy sił poziomych w zakresie 100-600 kN, jednak nie są one powiązane bezpośrednio z typami barier ochronnych.

Konieczność opracowania nowych standardów

Aby poprawić jakość projektowania kotew kap chodnikowych, konieczne jest wprowadzenie bardziej precyzyjnych wytycznych. W Austrii i Niemczech dla różnych typów barier przeprowadza się testy zderzeniowe, które pozwalają na dokładne określenie wpływu sił na konstrukcję mostu. W Polsce powinno się dążyć do podobnych rozwiązań, aby projektanci mieli dostęp do spójnych i przejrzystych wytycznych.

Podsumowując, rozwój technologii wklejanych kotew kap chodnikowych daje wiele korzyści, ale wymaga jednocześnie dostosowania norm i metod projektowania. Współpraca inżynierów, instytucji technicznych oraz producentów barier energochłonnych może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i trwałości infrastruktury mostowej w Polsce.

Autor

magdalena

Data publikacji

2025-03-12

Zobacz inne wpisy na blogu

Zmiany projektowe na potrzeby budowy obiektu T-3
 
mar 12, 2025

Zmiany projektowe na potrzeby budowy obiektu T-3

Trasa Wschodnia to kluczowa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez miasto Suwałki, mająca na celu poprawę dostępności transportowej i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach tego projektu powstał obiekt T-3, będący częścią nowego przebiegu drogi wojewódzkiej...